2016 Bodensee

Reis nr.4 van deze zomer: Bodensee

Acht dagen thuis en dan weer op pad!
Voor mooi is het eigenlijk te kort, maar ja… een nieuwe reis laat je toch niet schieten?

Logo BodenseeRadweg

Logo BodenseeRadweg

Acht dagen om van Murdal bij te komen en op te laden voor Bodensee
Acht dagen om vuile was om te toveren tot schone kofferinhoud
Acht dagen om alle aantekeningen van Murdal te verwerken
Acht dagen om een heel onbekende reis voor te bereiden
Acht dagen om de defecte laptop weer aan de praat te krijgen (werd een compleet systeemherstel)
Acht dagen voor van alles en nog wat!

Maandag 15/8 vertrek!

Dag 1, maandag 15 augustus 2016: Bodensee!

5.15 en we rijden deze zomer voor de laatste keer naar Alblasserdam. Het is nog donker bij vertrek en onderweg kan ik op de gok maar net thermoskoffie in een bekertje mikken. Want om 4.45 gaan wij niet ontbijten, dat wordt een krentenbol onderweg uit het vuistje met uiteraard koffie. Stipt half zeven rijden we met de eerste gasten de poort aan de Van Hennaertweg uit.

It giet aon, maar bij ons giet het!

It giet aon, maar bij ons giet het!

Punctueel netjes ook op tijd in Nuland waar alle verder gasten op 2 na aanmonsteren. Met een moderne aanhanger (nr21) die stukken makkelijker laadt dan de dubbeldekstrailer van de laatste 2 reizen is het laden een makkie. Snel naar Sevenum voor de laatste 2 fietsers en dan begint de reis pas echt. CHF snort al met al vandaag zo’n 750km en ik zorg voor koffie; deel cake uit die CHF ‘vannacht nog gebakken heeft’; duik af en toe even in het voorraad hok om voorraad aan te vullen/vinden; maak praatje links en praatjes rechts; deel routeboekjes uit en aanvullende teksten; verzamel mobiele nummers van de gasten en deel mijn visitekaartje met mijn mobiele nummer uit; maak foto’s van elk ‘stel’ om zo een prentenkabinet Bodensee samen te stellen.
Met alle kieken van iedereen hoop ik tegen het eind van de reis de meeste gasten met de voornaam aan te kunnen spreken. Soort gezichten memory door 1 mens te spelen!

Met maar een oponthoud gaat de reis voorspoedig. Een lange stop tegen lunchtijd en verder lekker doorrijden in de hoop dat we voor de volgende stop in Singen zijn. Lukt net niet en dus nog maar een pauze ingelast. De lucht ziet donker en we hebben al wat spatten regen gezien. Al grappend neem ik mijn pluutje mee naar de raststätte. Niet nodig volgens CHF. We zijn eigenlijk nog maar goed en wel binnen of het beging te HOOOOOZEN. Hele P-plaats staat blank. Net zo snel als het kwam is het weer droog en als we naar de bus teruggaan valt er nog maar net een spetje. Alles in 3 kwartier tijd!
Rond 18.30 zijn we in Singen. Qua temperatuur is het hier hoog zomer. Het is 25 plus en we moeten er even aan wennen.

Dag 2, dinsdag 16 augustus 20126: we zijn niet de enigen

Van Langenargen naar Sipplingen staat vandaag op het programma.

Zeppelin boven Eriskirchen

rest volgt… want wifi is er, maar met het internet wil het niet zo lukken en het is te warm om daar lang mee aan de gang te zijn!

…Eerst ruim een uur met de bus. We wonen niet direct ‘am See’ want dat is schier onbetaalbaar voor een normaal mens en een normale reisorganisatie. In Langenargen stappen we deze reis voor het eerst op de fietsen. Bodensee route is niet moeilijk te volgen. Rijd maar ongeveer achter de meute aan en je zit meestal wel goed. We zijn niet de enigen die deze klassieker doen.

BSR routebordje

BSR routebordje

Het mooie weer van vandaag zal ook zeker meegeholpen hebben. Er rijden nogal wet mensen met huurfietsen op de route (makkelijk te herkennen: fietsen met een mandje achterop en in/aan het mandje een plaquette  van de verhuurder. Ben nog maar net op pad rond half 11 of er vliegt een zeppelin over. Die moet op de kiek. Later op de dag zie ik nog vaker zeppelins langs dobberen want die onderhouden een rondvluchtschema langs de Bodensee.

Schloss Kirche bij Friedrichshafen

Schloss Kirche bij Friedrichshafen

Zeppelins (luchtschepen van de Graf von Zeppelin, de Hindenburg en zo) komen van origine uit Friedrichshafen waar wij vandaag ook langs fietsen. Er zijn op de route van vandaag zelfs twéé Zeppelin museums!
Na alle Oostenrijkse tochten is Bodensee toch weer heel iets anders. Het glooit wat, maar ook niet meer dan dat. Elk dorp/plaats heeft een Seepromenade en overal  is het een bruisend gedoe van jewelste. Wil je niet langs de See-kant van een stadje dan is er wel een Hauptstrasse waar je langs allerhande winkeltjes geleid wordt.

Nussdorf

Nussdorf

Je fietst ook lang niet overal langs de See. Nee, vaak loopt de route gelijk op met de doorgaande verkeersweg of langs een spoorlijn en zie je in geen velden of wegen de Bodensee. Maar eerlijk is eerlijk, je verveelt je geen moment want overal is wel wat te zien, te doen of te beleven. Ik houd het op bankjes in de schaduw want we worden getrakteerd op prachtig weer met temperaturen van 25 à 28 graden. In de zon is het zeker warmer want er waait nauwelijks wind. We moeten onze eigen zucht maken! Dat gaat goed, maar o wee als je afstapt. Pff dan is het ineens wel heel benauwd. Als ik in Überlingen bij de Italiaan een ijsje sta te halen breekt alle vocht ineens uit. Zout water loopt in mijn ogen en ik zoek een veilig heenkomen met mijn ijsje. Vanwege het zout zie ik even niets en ik blijk achteraf pardoes langs een tafeltje met gasten te zijn gelopen zonder ze te zien of te groeten. Uiteraard niet bepaald netjes. Later vroegen ze of mijn ijsje lekker was. Hè, hoe weten jullie nu dat ik een ijsje haalde? Nou…. etc.. Oooh, sorry, met het zout in mijn ogen zag ik even helemaal niets en heb ik u niet opgemerkt.

Dag 3, woensdag 17 augustus 2016: Blumeninsel Mainau en fietsen

Zit op de stoep van het hotel te wachten op de laatste 6 fietsers die nog binnen moeten komen. Diner om 19u. Dan ben je rond 18.30 maar krapjes binnen. Ondertussen is een donderbui zich aan het ontwikkelen en valt er zachte regen.      rest later….20160817_102048

….Onze bus is de 2e die bij Mainau de parkeerplaats op rijdt. Het is nog niet druk. Kaartjes voor de hele groep gehaald en iedereen die wil gaat het Blumeninsel bezoeken. Ik help CHF eerst met het lossen zodat de fietsen klaar staan als men uitgekeken is. Ondertussen schuift een bus met fietsaanhanger van Kras reizen achter ons de P-plaats op.

Mainau, waterval/watertrap

Mainau, waterval/watertrap

Gezellig voor CHF, want de andere CHF moet wachten op zijn gasten die onderweg zijn naar Mainau. Hebben de heren wat aanspraak aan elkaar. Met mijn Reiseleiter-kaartje ga ik dan maar eens richting de bloemenweelde. Het weer is mooi en ik kies voor de wandeling door/langs de bomentuin. Als oud-Wageningse vind ik een Arboretum altijd een leuke plek om te wandelen. Voordeel vandaag is dat het meteen lekker overschaduwd lopen is.  Tussen de bomen door zie ik mensen langs bloemenperken schuifelen. Blij dat ik achterom loop en de minder bezochte kantjes mee pak. Op de terugweg loop ik uiteraard wel langs de nodige bloemenpracht. 20160817_104629Ondanks het bijna sub-tropisch ‘Insel-Klima’ blijkt er toch vooral gewerkt te worden met bloemen en planten die wij ook kennen en die bij onze tuincentra te krijgen zijn. Het is al met al een bijzondere tuin! Binnen 1,5u ben ik weer bij de bus. Nu al terug? Ja, want als je stevig doorstapt kun je veel zien en word je niet moe van het geslenter. Bovendien: waar anderen een heel weekeinde aan een stad als Gent of Brugge kunnen besteden, zijn R&ik meestal al in een ochtend uitgekeken!

20160817_111834

Schloss Mainau

Van Mainau via Konstanz naar Radolfzell. Ben nog niet al te ver onderweg of een stel dat voor mij fietst moet een hellinkje nemen. Mevrouw fietst niet zo handig (had ik al eerder bekeken toen zij voor mij uit fietsten). Enfin, bij het hellinkje zwalkt mw van links naar rechts en ik minder vaart. Tot ze op een gegeven moment in eens dwarsuit voor mijn fiets belandt. Noodstop! Maar dan schiet mijn achterwiel onder mij vandaan want ik moet remmen op een stukje boerenblubber die over het fietspad sijpelt. Het enige wat er op zit is naar rechts sturen en van de fiets vallen in de hoog oplopende berm. Val met onderarmen gebroken en eigenlijk niets aan de hand. Of toch wel… Ik ben beland in een veldje brandnetels! Jeuken dat het doet! Het tintelt de hele dag op mijn knieën, handen en onderarmen en ook de kin heeft een vleug meegekregen.’Geht es’ vraagt de geschrokken mevrouw. ‘Ja es geht, aber bitte nächtes mal rechts fahren!

‘Konstanz kom ik zonder verdere kleerscheuren door. Wijst zich bijna van zelf. Morgen komen we er weer en dan is er (misschien) tijd om de stad te bekijken. Het schiereiland Reichenau ligt op onze route en ook daar wil ik even kijken. Er is een knullig aangegeven begin van een omleiding. Van schrik valt een van mijn gasten met haar E-bike om. Zo’n ondersteuningsfiets is zó zwaar dat je daar niet zelf onderuit kunt kruipen. Gelukkig was ik net op het goede moment om de fiets weg te tillen. Mevrouw had alleen maar een heel licht schaafwondje op de elleboog. Mag een wondertje heten! We volgen de route en rijden Reichenau voorbij. Bij een oversteekplaats valt mevrouw nr 2 met de E-bike om als ze moet stoppen voor het verkeer. Wat zijn het toch onhandige zware krengen! Ook hier viel het mee en zelfs geen schram. Je zou de E-bikes uit moeten rusten met zijwieltjes voor de stabiliteit. Als iedereen weer op de goede route zit fiets ik toch even terug naar de omleiding want het zal toch niet waar zijn dat je niet naar het schiereiland met de fiets kunt? Men had kennelijk tocht niet goed gekeken want ondanks dat er een bord ‘Radweg gesperrt’ stond was er wel in een omleiding voorzien en fiets ik naar de dam die Reichenau verbindt met het vasteland. Ondertussen al zoveel tijd verloren dat ik Reichenau maar niet aan doe.20160817_232745

Af en aan tutter ik achter de achterhoede aan of fiets hen voorbij . Onze bus zal in Radolfzell staan om mensen die de laatste 15km naar Singen niet willen fietsen op te pikken. Op het tijdstip van verzamelen bij de bus ben ook ik op de P-bus. Echter…. Geen bus!. Die blijkt oponthoud te hebben in het stroperige verkeer rond de Bodensee, maar CHF is onderweg. Ik wacht op evt. gasten die mee willen en uiteraard op de bus. Tegen de tijd dat bus er is is het zó laat geworden dat ik geen puf meer heb om nog even aar Singen door te blazen. Bovendien tintelt het nog steeds onprettig in handen en armen. Ik geef mijzelf een ritje  met de bus cadeau!

Rond 18u ontwikkelt zich een dikke onweersbui. Bijna alle schaapjes zijn binnen en in de beginnende regenbui druppelen er nog een paar binnen. De fietsen moeten in een garagebox gestald en dus moet CHF of ik wachten om telkens de weg te wijzen en de deur te openen. Net voor 19u belt de laatste groep mij onder de douche vandaan. Ze staan te schuilen en komen zo gauw als kan dóór!

’s Avonds na het eten ben ik niet zo zeker van de route van morgen terug naar de Bodensee. Temeer omdat gasten allerlei varianten hadden gefietst vanaf Bodensee naar Singen. Ik ga het zelf maar even bekijken zodat ik voor morgen zeker weet dat de route klopt (want bijna al altijd… is de route mijn zorgenkindje en vind ik dat daar nog veel aan te verbeteren valt). In de schemering vlieg ik terug naar Böhringen en ontdek hoe het had moeten zitten. Tegen dat het donker is ben ik weer bij het hotel en heb ik toch nog even 15km erbij gefietst. Was ik vanmiddag maar op de fiets gegaan, dan had ik eea meteen kunnen uitvogelen!

Dag 4: 18 augustus 2016: mooie dag met natte afsluiting

Vandaag vanaf Singen weer naar Radolfzell en dan langs Bodensee naar Stein am Rhein en langs Zwitserse oever naar Konstanz.

Rheintorturm Konstanz

rest volgt…

…. Een pittige dag voor de boeg met ruim 60km om te overbruggen. CHF zet alle 31 fietsen die we gister namiddag in één garagebox hadden weten te priegelen buiten en ondertussen houd ik vanaf 8.15 (tot hilariteit van de gasten) spreekuur. Ik leg gewoon een vinger op de pijnlijke routeplekjes en loods hen op de kaart en met ondersteunende routetekst van Singen naar Konstanz. Iedereen vertrekt bijtijds . 20160818_123908Immers 60km en onderweg nog wat willen zien, dat vraagt om een ruime tijdsspanne. Met CHF ontbijt ik na en ga daarna de fietstas inpakken. Ruim na 10-en ben ik ook onderweg. De route van vandaag is een mooie. Hier en daar wat gemene klimmetjes maar wel met een mooie lange afdaling. Veel van de BodenSeeRadweg (BSR) ligt hier van de doorgaande weg af en de uitzichten zijn weer heel anders dan de eerdere dagen. 20160818_122854In Stein am Rhein steken we de Rijn over nadat eerst een bezoek is gebracht aan dit middeleeuwse stadje met zijn bijzonder beschilderde gevels. Het zijn er zoveel en er staan zoveel afbeeldingen en verhalen op afgebeeld dat je niet weet waar je als eerste zou willen kijken. Je zou eigenlijk een kruk midden midden op straat moeten zetten en dan maar om je heen kijken om alles binnen te laten komen!

20160818_124203Vanaf Stein am Rhein zitten we in Zwitserland. De vertrouwde BSR-bordjes zijn er nog wel, maar die worden overheerst door de Zwitserse rode fietsbordjes van de R2 RheinRoute. Gelukkig loopt die gelijk op met de BSR en is de weg kwijtraken uitgesloten. Zijn er geen bordjes dan staat op het wegdek de route met gele fietsjes ingetekend! Heel precies en heel duidelijk. De Zwitsersekant is zo mogelijk mooier dan de Duitse oever. Weinig stukken langs drukke wegen maar veel door akkers, langs boomgaarden (lijkt de Betuwe wel, maar dan heuvelachtig) en uiteraard langs het meer.20160818_123411
Bankjes hebben ze ook en als ik aan het meer van het uitzicht geniet zie ik dat aan de overkant dikke wolken zich ontwikkelen. Het rommelt in de verte. Ik vermoed dat de bui over het meer gaat komen en houd het uitzicht voor gezien en ga richting Konstanz. Onze gasten die ik achterop rijd waarschuw ik voor de bui die in aantocht is. Maar niet te lang pauzeren en in Konstanz dan maar een paraplu halen en de stad in de regen zien! Op een kilometertje van Konstanz heeft de regen mij ingehaald.20160818_150537

Met regenpak aan fiets ik de ‘aanbevolen route’ en beschrijf die en passant. Voor de volgende reizen is dat misschien een goed idee, dan raken in Konstanz de mensen minder gauw de weg kwijt. Menigeen had in de regen moeite met het vinden van de P-bus. Om 16.45 belt (ruim na het afgesproken verzameltijdstip) een groepje van 4 dat ‘ze echt de weg niet naar de bus kunnen vinden’. Met GPS is de locatie gauw gevonden en ik ga ze op de fiets halen. Ze waren hemelsbreed nog geen kilometer van de bus en zaten al op de route van morgen!

Morgen hopelijk droog als we vertrekken. Dan doe ik gewoon nog weer een rondje Konstanz en probeer dan droge foto’s te maken!

Dag 5, vrijdag 19 augustus 2016: weer fietsen in Zwitserland

Gisteren al een stuk Bodenseeekust in Zwitserland ‘gedaan’. 20160818_130238Vandaag deel 2. We starten in Konstanz/Kreuzlingen en fietsen naar Rheineck waar de Alter Rhein de Bodensee in stroomt.

rest volgt…

… Alsof er gister geen drup is gevallen, zo fraai schijnt het zonnetje vandaag. Temperatuur is wel wat gezakt, maar het is nog steeds aan de plakkerige kant. We zijn terug in Konstanz en al parkeren we in Duitsland, de hele tocht van vandaag loopt weer via de Zwitserse oever. Terrasjes pikken is een prijzige hobby waar het ‘Zwitserleven gevoel in je portemonnee’ snel van geneest. Je mag heus met Euro’s betalen, maar je krijgt het wisselgeld in Franken terug. Daar kunnen wij ‘Euro-Pay-anen’ niets mee! Hoe kom je er van af? Nou… net zo vaak op terrasjes gaan zitten tot je zó veel Franken hebt gespaard dat je er de koffie van kan betalen! Daarna picknicks op een bankje houden.

Konzilie gebaüde

Konzilie gebaüde

Als iedereen onderweg is teut ik nog wat bij de bus. CHF is niet erg lekker en hij is van plan vooralsnog het rustig aan te doen. Eerst maar eens een droog rondje Konstanz. Gister had ik kilometer 0 van de Rijn al vanaf de brug gefotografeerd. Er was ook nog een verzoekfoto die ik nog moest maken. Namelijk de Pegel van Konstanz die de waterstand in de Bodensee aangeeft. Gister geen Pegel gezien, alleen maar de Minaret van een Moskee, die qua vormgeving wel op een pegel leek. Vandaag meer geluk.

niet de juiste 'Pegel'

niet de juiste ‘Pegel’

De Konstanzse pegel zit namelijk ‘verstopt’ onder een (omstreden) groot beeld (1993 van Peter Lenk) van een staande wulpse vrouw (ze heet Imperia) die om haar as draait en in haar uitgestrekte hand een Paus heeft zitten en op de andere een Keizer. Na de Seepromenade rijd ik terug naar de bus. CHF hangt er een beetje dood-vogelig bij,vind ik, maar hij denkt dat hij het wel gaat redden. Tsja, dan moet ik maar achter onze gasten aan gaan en hopen dat zij het ook redden. Al met al ben ik vandaag zó in de achterhoede dat ik tot ruim begin van de middag nog geen bekende tegen kom.

Pegel Bodensee

Pegel Bodensee

Ik trakteer mijzelf elke 10 kilometer op een bankje aan de Bodensee. Telkens komt dat net zo uit! Even lezen in Bikeline, even eendjes kijken, hapje uit de fietstas en dan weer verder. Tegen 16u ben ik in Gaiβau (Duitsland). Vanaf de houten fietsbrug zie je de bus goed staan. Veel gasten zitten lekker op het terras van de Italiaanse ijstent te snoepen van heerlijke ijsjes die waard zelf draait. Met CHF laad ik de aanhanger vol. Hij de rechterkant en ik de linkerkant. Met behulp van een katrol kan ook ik de fietsen in de hoge beugels krijgen.

de vrouw van de Pegel

de vrouw van de Pegel

CHF is al een beetje opgeknapt dankzij de goede zorgen van onze gastes. De ene nam droge toast voor hem mee en de ander had speciale ‘maag’thee en een derde hielp met ibuprofen. Alleen al vanwege de lieve bezorgdheid zou je al meteen opknappen. Werkelijk waar. Het hielp. Hij was weer bijna het mannetje!

Alle koffers liggen onder in de bus want vandaag gaan we naar ons logeeradres in Oostenrijk. Het hotel is een aangename verrassing. Licht, modern, ruim en de gasten die in de nieuwe aanbouw slapen hebben het helemaal voor elkaar! CHF heeft de mazzel dat hij daar slaapt.

Hundertwasser Marktgebäude, speciaal voor Dien

Hundertwasser Marktgebäude, speciaal voor Dien

Ik mag even komen loeren naar zijn inloopdouche, balkon en verder ook geheel fraaie kamer met airco. Wow! Was ik al dik tevreden met mijn kamer met arko, nu wil ik ooit ook wel een keertje in de nieuwbouw vertoeven.

Het hotel heeft het druk. Drie bussen en ook nog een bruiloft. Ben benieuwd of deze net zo lang duurt als die in Murau op mijn vorige reis. Toen genoten we tot diep in de nacht mee!

Dag 6, zaterdag 21 augustus 2016: langs de Alpenrhein

(De bruiloft van gisteravond viel reuze mee. Om 22u werden de terrassen gesloten en gingen deuren en ramen dicht. Daarna nog wel  muziek, maar om 00.15 was het stil! Kennelijk houdt het hotel de teugels strak voor feestvierders.)

Alpenrhein

Alpenrhein

Voor we met de bus echt onderweg zijn hebben we al menig mooie manoeuvre uitgevoerd. Eerst moet de bus achteruit weer van de P-plaats bij het hotel af en dan een niet al te breed straatje ingedraaid. Dan moet de aanhanger er aan gekoppeld worden en… als gezegd het is niet breed dus weinig ruimte om scheef voor je kar te komen die op een parkeerstrook staat (taak Janneke om wat aanwijzingen te geven). Dan het straatje uitrijden om te keren. Er moet dan tevens nog even een verkeersbord uit de straat getrokken worden (taak Janneke) en dan staat eindelijk de bus met de neus in de goede rijrichting. Instappen maar! We gaan naar Bad Ragaz (CH).

overdekte houten brug naar Liechtenstein

overdekte houten brug naar Liechtenstein

Ter voorbereiding had ik de routeteksten al gekregen en ook een mooie GPS-track was mij toegedaan. Kennelijk is het me niet gegund dat een route dan ook werkelijk KLOPT. Nee hoor, het was weer mijn gebruikelijke route oorlogje! Een track die niet klopt met de tekst en een tekst die zó weinig aanknopingspunten geeft dat het een wonder is dat de gasten ’s avonds toch allemaal aan het diner zitten! Grr. Zou ik soms op pad gestuurd worden naar die bestemmingen waar de routes van rammelen? 20160820_115707Ik zou het bijna denken. Stuur JJJ er heen en na afloop heb je keurig bijgewerkte routes! Immers als je routemaker/~beschrijver/~onderhouder van een professionele route (N&B+MtStM) bent dan kun je het toch niet over je hart verkrijgen om mensen maar zo de bietenbrug  op te sturen? Enfin, een potlood en een vel papier op de stuurtas vastgezet met een paar wasknijpers en het werktableau voor de routeschrijver is gereed om aantekeningen te maken. Mooi werkje om daarna op de zondagse rustdag alles uit te werken! Ik moest maar eens solliciteren naar de niet bestaande functie van routemens.

waarheen?

waarheen?

Zou best een leuke baan zijn om alle routes tegen het licht te houden, eensluidend te beschrijven en er voor te zorgen dat het dan ook werkelijk klopt qua tekst, kaart en track. Zou voor een reisorganisatie een mooi visitekaartje zijn!

Langs de Alpenrhein is het leuk fietsen. We beginnen op een dijk die langs de rivier loopt. Mooi als je met de stroom mee fietst, want dan heb je meteen een beetje vals plat naar beneden! We schampen langs Liechtenstein en met een kilometertje of vijf erbij heb je meteen de hoofdstad Vaduz gezien.

daar woont de vorst

daar woont de vorst

Het is meer een provinciestadje dan een echte hoofdstad. Maar wel met een parlementsgebouw, een JOEKEL van een Landesbank en toch wel chique winkels. De auto’s rijden er allemaal met een FL-kenteken. Allemaal heel dure zwarte glimmende wagens met zwarte kentekens met FL er op. Zou dat nou te maken hebben met (zwart?) geld dat niet op de Landesbank staat? Of is het cijfer dat achter de FL staat het bedrag wat aan belasting betaald moest worden? Of zouden ze er nog met FL-guldens/florijnen betalen? Of betekent FL gewoon Fürstentum Liechtenstein? Het slot van de vorst ligt boven Vaduz tegen de berg geplakt en overziet zo een flink stuk van de landsgrensjes. Heeft de voorst ook vast gezien dat van ons reisgezelschap diverse mensen naar Liechtenstein kwamen en neerstreken op een terras. Ik tref een paar en ze nodigen mij uit op de koffie. Gezellig en lekker!

wulps, bij het MoMa in Vaduz

wulps, bij het MoMa in Vaduz

Na Vaduz nog weer een stukje dijk om bij Buchs af te slaan en meer door het Rijndal te fietsen. Mooie tocht langs Werdenberg en later slingerend door weidegebied en langs beken. Na Vaduz kwamen er al wat dikke wolken uit het zuiden opzetten. Ondanks dat aan de grond een tegenwind uit het noorden staat komen de dikke wolken mij achterop. Om 14u spettert het en later wordt het regen en later toch een flinke malse bui. Toch maar even schuilen omdat de batterij van de GPS gewisseld moet worden. Een stro-opslag is een beste plek om dan ook maar meteen te pauzeren/schuilen. Af en toe rijdt een lokale bewoner met een auto voorbij en allemaal zwaaien ze vriendelijk (meewarig?) terwijl ik de bui af wacht. Stuur ondertussen alle gasten een sms met de hoop dat zij (nog) geen last hebben van regen. Als de regen mindert ga ik weer verder. Er zijn in de regen nauwelijks fietsers onderweg. Met het rijk alleen en het fietspad voor jezelf fietst het best lekker. Zelfs in regenpak.20160820_143625

Even later gaat de telefoon. ‘We zijn de waarschijnlijk de weg kwijt en weten even niet welke kant we op moeten’. Ik kom er niet helemaal uit waar men precies is, maar kan wel de juiste aanwijzingen geven hoe naar het oosten te komen en dat de Rijn overgestoken moet worden. Niet heel veel later komt een sms binnen dat de route via Bangs is gevonden! Pff, dat ging gelukkig goed. ’s Avonds hoor ik dat het hier en daar niet eenvoudig was om naar de eindbestemming te komen. Er was zelfs een aardige Feldkirchse mevrouw die even een stukje met de fiets mee reed om het goede spoor aan te wijzen.20160820_155441

Dag 7, zondag 21 augustus 2016: ff terug naar Werdenberg

Zondag Rustdag en die begin ik goed door tot negen uur uit te slapen. Nog steeds mooi op tijd voor het ontbijt wat in dit hotel wel heel erg uit de kunst is. Ze hebben zelfs ‘Kaiserschmarren’. Lekker, hoewel ik lekkerder Schmarren heb geproefd!

wolken zonder regen

wolken zonder regen

Daarna op de administratieve toer. Draaiboek van deze reis tot nu toe bijwerken. Knutselen aan routetekst en uiteraard werken aan de blog. Met een constante verbinding is het mogelijk de foto’s over te zetten zodat die op de blog erbij kunnen. Verhaaltjes zijn leuk, maar plaatjes erbij maken het geheel net iets aardiger.

grens slotjes

grens slotjes

Om 15u stap ik toch even op de fiets. Van grijs weer is het overgegaan naar zonnig en dat noodt tot een rondje. Misschien Altstadt? Laat ik nu eerst het beginnetje voor morgen even uitproberen. Klopt dat wel? Ai, als ik mijn fiets uit de P-garage haal begint het net te regenen. Van een paar druppels word je niet nat en als het er meer worden is het regenjack bij de hand.

Wonder oh wonder de aanlooptekst voor morgen klopt. Zoals gebruikelijk erg summier maar hij voldoet wel. Altstadt laat ik nog even zitten. Op naar Werdenberg waar ik gister de afslag voor de korte route niet opgemerkt heb en waarvan de beschrijving terug naar ‘huis’ uitblinkt in zijn lengte (wel 1 regel!). Raad eens wie dat beter kan?

vlag Liechtenstein

vlag Liechtenstein

Het resulteert in een tochtje door Oostenrijk, Liechtenstein en Zwitserland in nog geen 20 kilometer. Het gemiste beginpunt bleek inderdaad geen bordje of iets als aanduiding te hebben dus je vindt de aftakking niet vanzelf. Net zo hard weer terug als dat ik heen ging, maar nu met af en toe een schrijfpauze. 17.15 weer in het hotel en met 40km op de teller. Niet gek voor een rustdag!

hangbrug tussen Buchs en Schaan

hangbrug tussen Buchs en Schaan

’s Avonds na het diner nog een dik uur route-consults gegeven. Bijna elk stel/groepje wilde wel een ‘persoonlijke’ uitleg en daardoor het verhaal wel 10 à 15x verteld. Morgen hoef ik niet op de kaart te kijken want die zit nu na zoveel keer herhalen wel in mijn hoofd!

Dag 8: maandag 22 augustus 2016: de Rijn af

tekst volgt want koffer moet nog ingepakt, papierwinkel verzorgd en ‘sociable aan de bar hangen’  moest vanavond uiteraard ook gebeuren…
…Van Rijn weer naar Bodensee. Vertrek vanuit het hotel.

de Ill

de Ill

De eersten zijn al bijtijds op stap want die willen de tijd nemen om Bregenz te bezoeken. Route-uitleg was gisteravond en ik heb daardoor een vrije ochtend. Van de Altstadt Feldkirch nog niets gezien. Dat kan mooi met de fiets en daarna op de terugweg wat leeftocht halen bij de Billa. Ben nog niet in de stad en ik bemerk dat ik wel heel voortvarend een boodschappentasje bij me heb, maar helaas geen portemonnee. Dan maar zonder beurs door het oude centrum met leuke straatjes, sluipdoor steegjes en aardige winkels. Kijken kost niets.

dit zijn géén rijnaakjes

dit zijn géén rijnaakjes

Even later met beurs naar de super om een voorraadje in te slaan tbv het ‘eigen-brood-import-programma’. Souvenirs hoef ik niet mee te nemen uit het buitenland, maar brood des te meer. Enige eis: zuurdesem!

Naar mijn idee is de route van vandaag niet moeilijk te volgen en moet iedereen zonder gezoek tot Bregenz kunnen komen. Verkeerd gedacht… het was nog best lastig. Helaas kent niet iedereen het kunstje ‘achteromkijken naar de route uit tegenovergestelde richting’ als je ergens geen bordje of aanwijzing tegen komt. Enne… kaart kijken is ook een kunst apart als je die onderweg niet regelmatig bij de hand houdt.

vlak bij Altstätten (CH)

vlak bij Altstätten (CH)

Zekerheidshalve zelf de route ook meegeschreven op zijn routemakers. Mocht ik ooit ik weer met een reis naar  Bregenz fietsen, dan geef ik mijn gasten een ‘Janneke-route’ mee. Ze hadden al een ‘Janneke-kaart’ maar dat was kennelijk niet genoeg voor de oriëntatie. Bij Bregenz wordt de route weer druk befietst en hoe dichter bij Bregenz-stad, hoe meer mensen onderweg. Je zit daar vanzelf op de goede weg als je zo ongeveer achter de mensen aan fietst want de routebordjes zijn er dunnetjes gezaaid.

Bregenz

Bregenz

Bregenz

Bregenz

Altstätten

Altstätten

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 9, 23 augustus 2016: een laatste stukje Bodensee

 

(oud) badhuis Bregenz

(oud) badhuis Bregenz

Nog 30km te gaan en ook deze reis zit er op. Van Bregenz naar Langenargen met het mooiste weer van Oostenrijk en Duitsland.

Aansluitend naar Ditzingen voor tussenovernachting. ’s Avonds de lekkerste ijscoupe bij de Italiaan… rest volgt…

Bodensee in vroege ochtend

Bodensee in vroege ochtend

…Op naar Langenargen. We doen het laatste stukje Bodensee vanaf Bregenz. We zetten de bus  neer op hetzelfde plekje als gisteren bij het Casino en niet ver van de Seebühne. Om 09.30 zit iedereen op de fiets. Met CHF dokter ik onder het genot van een bakje klep-koffie (koffie op de laadklep van de aanhanger) aan de hand van de papieren hoeveel fietsen waar morgen gelost moeten worden. Zoveel E-bikes en zoveel gewone. Die moeten  in Langenargen zó in de bus dat we ze in Sevenum-Nuland-Alblasserdam enigszins op volgorde er uit kunnen halen.

(modern) badhuis

(modern) badhuis

Koffie op, dan ook ik op de fiets. Ik neem nog even een kijkje bij de Seebühne. Een knots van een openluchttheater met zicht op de Bodensee. Tijdens de Bregenzer Festspielen schouwtoneel van allerlei voorstellingen en deze zomer diverse malen voor de opvoering van Puccini’s opera Turandot. Voor zoiets zou je nog wel een keer naar Bregenz willen! De Seepromenade, die een metertje of 300 de ‘See’ in steekt, sla ik over. Al de nodige promenades gezien en ik heb niet al teveel tijd om in Langenargen te komen (er moet straks immers weer geladen worden) en ik wil desondanks in Lindau rondkijken.

haven Lindau

haven Lindau

Het is vandaag druk op de BodenseeRadweg. Het is mooi weer en iedereen wil kennelijk tussen Bregenz en Lindau fietsen. Voor een doortrapper is het flink opletten en af en toe bijna geen voorbij komen aan.  De fietswegen zijn voor 2 richtingen bedoeld maar niet al te breed bemeten. Het is vooral heel gezellig om groepsgewijs maar wat aan te teuten en liefst 2 breed naast elkaar te rijden terwijl dat lang overal niet kan.

Lindau zit met een brug en een spoordam vast aan het vasteland. Dat is prettig, want dan ga je via de ene kant er op en via de andere kant er af en kijk je ondertussen in de Altstadt en langs de waterkant bij de Hafenplatz. Het is strak blauw helder weer en alle foto’s lukken zonder morren. Ik tref nogal wat van mijn gasten bij de spoorwegovergang nèt op het vasteland. Het duurt (net als in Zwitserland) oe-ver-loos lang voor de slagbomen ein-de-lijk weer open gaan. Lindau heeft een kopstation en het treinverkeer gaat af en aan. Gevolg: fietsers moeten wachten. Gelukkig sta ik lekker vooraan bij de slagbomen en kan als een van de eersten weer onderweg. Zie zo: alle teuters achter mij gelaten!

Wasserburg

Wasserburg

In Wasserburg lokt een leuk pleintje tot afstappen. Iets buiten het gebaande BSR-pad is een bakker met café. Eens proberen of Kaffee mit Kuchen in mijn lijf wil blijven na een nachtelijk gevalletje van ‘Durchfall’. Ontbijt met thee en een droog broodje zet niet veel zoden aan de dijk. Het lijf roept om koffie met vulling. Onbespied genieten en ondertussen menig fietsgast het richtingbord voorbij zien fietsen. Gelukkig zit een oplettende fietsgast op en terrasje net voorbij de afslag en die stuurt ze na enig overleg de juiste kant op. Bordjes genoeg… maar je moet ze wel willen zien.

Iets over half een bij de bus. Onze eerste passanten/pendelaars zijn dan al aangekomen. We hebben 4 personen die de terugreis mee pendelen. We hebben ze vanmorgen voor de zekerheid een sms gestuurd dat zij om 13u uiterlijk bij de bus verwacht worden aan de Friedrichshafenerstraβe met het verzoek het bericht te bevestigen. Weten wij tenminste zeker dat we ook inderdaad 2×2 gasten erbij krijgen en zij weten dat ze verwacht worden. Met 35 fietsen is onze aanhanger aardig vol en vandaar het rekenwerk eerder deze ochtend. Qua zitplaatsen lukt het ook, want er zijn deze reis 40 zitplaatsen is de bus.

Wasserburg

Wasserburg

Hoewel… er is één die een rugleuning heeft die alleen maar in de ligstand wil (niet zo fijn als je daar een hele reis achter mag zitten) en om veilig koffie/thee/soep te kunnen zetten heb ik een bank geannexeerd waartegen ik me schrap kan zetten tijdens het rijden. Fijn als die stoel vrij is, want anders zit ik telkens bij degene die daar zit tegen de schouders te duwen en (bijna) op schoot! ‘n Keertje is leuk maar niet voor tig keer een warm bekertje tappen.
Iedereen en alles is netjes op tijd bij de bus en dan rijden we nog een flink stuk langs de Bodensee om later af te buigen naar Ditzingen waar we de nacht gaan doorbrengen.
In Ditzingen blijkt de Neckarreis net voor ons te zijn aangekomen. Die beginnen hun 8 daagse reis en jammer genoeg zit die van ons er op. Voor de keuken is het poot-aan spelen om twee bussen achter elkaar te voederen. Als Neckar gegeten heeft ‘vallen’ wij om 18.30 aan. Volgens CHF moet ik niet teveel eten omdat we vanavond nog naar de Italiaan moeten voor ijs. De laatste gezamenlijke Bodensee maaltijd wordt door de gasten aangegrepen om CHF en mij in het zonnetje te zetten. Met goedgekozen woorden, heel toepasselijke bedankkaarten voorzien van alle namen, een heel prettige envelop en een dik applaus kunnen we heel tevreden zijn. We hebben gewerkt aan een fijne vakantie met mooie Bodensee herinneringen!

Argen brücke (model voor de golden Gate Bridge?)

Argen brücke (model voor de golden Gate Bridge?)

De avond is warm en zoel en het is tot laat op de avond weer om op een terras te zitten. De Italiaan gaat morgen op vakantie. Twee bussen Fitál-gasten zorgen voor een mooie omzet op hun laatste werkdag. Over het ijs was niets teveel gezegd. Mmmm! IJs met karamelsaus. Zó lekker dat CHF het kannetje met de extra saus erbij helemaal leeg lepelt.

Dag 10, 24 augustus 2016: het zit er op

Ditzingen naar Sevenum-Nuland-Alblasserdam
rest volgt…
… Oeff wat gaat de wekker vroeg. Vanaf 6.30 ontbijt en om 7.30 rijden.

kamer met geen uitzicht

kamer met geen uitzicht

De gasten sluimeren in de bus nog een poosje verder. Ondertussen zet ik de Busbox met alle informatie van deze reis op zijn kop. Wat bewaren, wat wegdoen, waar nog iets aanvullen? Niet het aardigste klusje, maar met een slapende bus kun je er wel lekker aan blijven zonder tussentijdse storingen. Kwart over negen vind ik het welletjes. Ik maak koffie voor CHF die daar onderhand wel aan toe is. Van koffie wordt men wakker en ik ben daarna wel een poosje bezig met een rondje bus. Deze keer koffie met koek, want die had ik nog op voorraad, om de lange tijd tot de eerste pitsstop te breken. Alles zit mee en bij Baustellen kunnen we gewoon doorrijden. IMG-20160823-WA0000Tegen 11.45 stoppen we even voorbij Keulen. We maken er een lange pauze van zodat iedereen de tijd heeft voor een hapje/drankje en de benen strekken. Daarna terug in de bus voor de laatste 100km.
Voor mij is er weinig tijd om uit te buiken, want ik ben nog niet binnen of mijn koffie-thee-dienst vangt weer aan. De gekochte en meegenomen Raststätte-broodjes moeten met buskoffie/~thee/~limonade weggespoeld worden!
Gelukkig resteert er daarna nog wel tijd voor de prijsuitreiking. Allerhande klassementen hebben CHF en ik deze reis bijgehouden. Van bergklassement (er waren geen bergen); jongerenklassement (iedereen is jong); omrijdklassement (deze keer niet van toepassing); zoekplaatjesprijs; pechprijs, lekkebandenprijs (maar 1x een gaatje); etc. CHF (die veel en vaak met zijn toestel in de weer is) heeft alle data in zijn telefoon  😉  Helaas is de ruit van de telefoon sinds zondag stuk en kunnen we niet bij de gegevens…Data of niet, ik kom nog wel tot een aardig geheel.

alle fietsen voor het laatst in de aanhanger

alle fietsen voor het laatst in de aanhanger

De aanmoedigingsprijs voor 2 dames die voor het eerst een fietsvakantie met langere afstanden deden en dat geheel en al volbrachten. De e-bike-omvalprijs was nog een aardige klus want er waren minstens 4 kandidaten om uit te kiezen. Allemaal vielen ze op enig moment vanuit stand om met hun zware fietsen. De laatste prijs is de vergetelheidsprijs waarbij het stel dat ervoor in aanmerking kwam geen enkele concurrentie had. Hij vergat medicijnen voor de hele reis mee te nemen en zij liet op fietsdag 1 haar fietssleutel in het hotel liggen waardoor ze een (verkorte) tocht zonder ondersteuning moest fietsen en een dag later lieten ze het routeboek in de bus liggen! Al met al genoeg stof om te (glim-)lachen.

klep dicht

klep dicht

Voor we er erg in hebben zijn we de Nederlandse grens gepasseerd en zijn staan we in Sevenum afscheid te nemen van de eerste 2 gasten. Anderhalf uur later doen we het nog eens als 23 gasten naar huis gaan. Met de laatste 9 gaan we naar Alblasserdam. Tussen Nuland en Alblasserdam ruim ik, daar waar het kan, alvast een en ander op zodat we bij aankomst ‘op de zaak’ snel en vlot de bus leeg kunnen ruimen.
De laatste loodjes doen we in de gloeiende hitte. Van fietsen en bagage lossen bij 30+ loopt het zoute water in je ogen. De aanhanger zetten we ‘boven’ neer en terwijl we de poort uit rijden komt Rinus er aan om mij te halen. Mooie timing. Daarna de laatste spullen uit de bus, bagage in de auto en dan in de 1e file van de dag:

naar huis.

Advertenties